Rabu, 23 Julai 2014

BILA JABU BERSUARA, PANAS JUGAK TELINGA MENDENGARNYA


Timbalan Ketua Menteri Alfred Jabu telah mengeluarkan amaran keras kepada pelbagai pihak yang telah secara terbuka menghasut dan mengelirukan penduduk tempatan untuk menentang Empangan Baram yang dicadangkan.

Beliau menasihatkan mereka supaya berundur dan urus masalah mereka sendiri dan tidak campur tangan mengenai Baram.


“Apa yang telah kita lakukan untuk anda? Adakah kita pernah mencucuk hidung ke dalam isu-isu dan hal ehwal anda? Apa yang anda tahu mengenai aspirasi kami dan keperluan kita?”


Beliau merujuk kepada aktivis hak asasi manusia asing dan tempatan serta alam sekitar dan pembangkang.




Jabu telah menghuraikan ucapan ringkas beliau semasa pembentangan surat pelantikan pada hari Ahad di Pejabat Residen Miri untuk Elizabeth Deng sebagai Temenggong untuk masyarakat Kayan.
Beliau berkata bahawa masa depan Baram sebagai “suram dan suram sebagai ‘bandar hantu’ dengan rumah panjang kosong dan kurang penduduk atau penempatan”, jika aktivis ini meneruskan agenda mereka.


Kerajaan mempunyai rancangan untuk mewujudkan pusat pertumbuhan Bandar Baru
“Tidak akan ada peluang untuk berpendidikan dan pengembangan intelektual untuk mendapatkan pekerjaan dan peluang yang sepadan dengan kelayakan mereka,” kata beliau. “Oleh kerana terpencil, Baram akan kekal mundur jika dibiarkan sahaja.”


Beliau menegaskan bahawa kerajaan mempunyai rancangan untuk mewujudkan pusat pertumbuhan, Bandar Baru Telang Usan, untuk menyuntik kehidupan ke dalam Baram yang hampir mati.


“Ini adalah masa depan Baram. Sudah tentu apabila perkara-perkara baru sedang dibangunkan, untuk orang-orang yang tidak memahami atau enggan memahami, mereka membawa orang ramai dari luar dan di luar negara untuk menyokong mereka dan berjuang untuk mereka,” tegas Jabu.

@ Sent From HTC ONE X
            

0 ulasan:

Catat Ulasan