Isnin, 7 Julai 2014

APA KATA KALAU UMNO MASUK SARAWAK ??

Pertelingkahan berterusan di antara komponen Barisan Nasional (BN) negeri mesti dihentikan supaya tidak mewujudkan sebarang ruang untuk Umno masuk di Sarawak.
Ahli politik veteran Sabah, Jeffery Kitingan ketika memberi nasihat itu berkata, pemimpin di Sarawak sepatutnya mendapat pelajaran daripada apa yang berlaku kepada rakyat Sabah dan kesilapan itu tidak seharusnya berulang.
“Setiap kali saya melawat Sarawak saya akan beritahu rakyat di sana supaya mereka tidak benarkan Umno masuk dan menjadi seperti Sabah,” kata Jeffrey yang juga Pengerusi Parti Reformasi (Star) Sabah dan Adun Bingkor.
Beliau juga berkata, jika krisis membabitkan parti komponen BN itu berterusan dan tidak diselesaikan, Umno akan menggunakannya sebagai alasan untuk memasuki dan inilah yang perlu dielakkan oleh ahli-ahli politik Sarawak.
Jeffrey merujuk kepada pertelingkahan di antara beberapa pemimpin Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) dan Parti Rakyat Sarawak (PRS) yang bermula apabila pemimpin PBB tidak di ikut sertakan dalam pakatan ‘penggabungan minda’ yang dimulakan oleh Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP), Parti Progresif Demokrasi Sarawak (SPDP) dan PRS yang menyebabkan keresahan di kalangan pemimpin PBB.
Menurut Jeffery, situasi politik ketika ini di Sarawak menjadi semakin kompleks dan jika tidak diselesai dengan lebih awal, ia boleh menyebabkan masalah lebih besar dan mungkin sukar mengelak kemasukan parti Umno.
Melalui inisiatif ‘penggabungan fikiran’ ini, pemimpin-pemimpin SUPP, SPDP dan PRS membuat pendirian jelas bahawa mereka tidak akan memberi mana-mana kerusi negeri yang secara tradisinya dipegang mereka kepada penjawat ketika ini yang telah meninggalkan parti untuk menyertai Parti Tenaga Rakyat Sarawak (Teras).
            

0 ulasan:

Catat Ulasan