Khamis, 26 Mac 2015

CEKIK DARAH : SELAMAT TINGGAL ASTRO

Susulan artikel mengenai siaran analog RTM yang bakal membuatkan Astro berisiko bankrap, ramai rakyat Malaysia meluahkan rasa syukur dan juga mengucapkan tahniah kepada TS Syed Mokhtar Al Bukhary kerana mengambil inisiatif untuk memperkasakan RTM melalui MyTV.

Baca artikel sebelumnya disini ===>> RTM BAKAL TUMBANGKAN ASTRO

Tak kurang juga ramai yang ternanti-nanti bilakah siaran analog RTM tersebut bermula dan juga bagaimanakah bentuk dekoder MYTV serta harga yang dikenakan untuk melanggan siaran itu nanti.
Seperti yang dijelaskan sebelum ini, maklumat yang diberikan oleh pihak RTM menyatakan bahawa MyTV akan mula beroperasi seawal Jun 2015 yang akan bermula dari negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan.

Manakala Dekoder untuk siaran analog HD yang dibekalkan oleh MyTV Broadcasting itu pula akan dijual dengan harga RM200 selain dari 2 Juta dekoder percuma yang akan diberikan percuma kepada penerima BR1M yang dikenalpasti sebagai miskin.

Difahamkan juga, diantara 80 saluran Definasi Tinggi secara percuma yang dibekalkan oleh RTM itu nanti akan merangkumi saluran bagi negeri-negeri secara individual sepertimana saluran radio negeri yang bersiaran selama ini.

Ini bermakna, setiap negeri akan mempunyai saluran khas mereka yang akan digunakan untuk menyampaikan berita-berita serta perkembangan tempatan.

Bagi mereka yang mempersoalkan mengenai kemampuan Syed Mokhtar Al Bukhary didalam pelaburan modal projek pendigitalan RTM ini, Billionair melayu tersebut telah melabur sebanyak RM2 billion melalui Puncak Semangat Sdn Bhd sebagai perbelanjaan modal dan juga rm2.5 billion lagi akan dilaburkan bagi permulaan perbelanjaan operasi.

Pelaburan modal itu meliputi pembangunan Hab Penyiaran Media Digital (DMBH), Pusat Pemulihan Bencana (DRC), pembinaan enam pusat panggilan serantau dan lapan pusat perhubungan pelanggan, menaik taraf dan memasang 60 pemancar di kawasan utama termasuk 32 di Semenanjung dan bakinya di Sabah dan Sarawak.

Pelaburan itu juga diperuntukkan bagi merapatkan jurang liputan di 30 kawasan kecil seluruh negara. Ia meliputi bantuan untuk mendapatkan perkhidmatan daripada penyedia rangkaian, transponder satelit , dekoder serta antena mudah alih (CPE).

Jadi, dengan adanya pilihan saluran TV percuma berkualiti oleh RTM/MyTV ini nanti, rakyat Malaysia tidak lagi perlu bergantung kepada Astro semata-mata untuk menikmati siaran berdefinasi tinggi. Malah rakyat Malaysia tidak lagi perlu terbeban dengan yuran bulanan yang mahal semata-mata untuk bersantai bersama keluarga.

Tahniah RTM! Terima Kasih TS Syed Mohktar Al Bukhary!! - Utaranews.com

@ Sent From SAMSUNG NOTE 4
            

0 ulasan:

Catat Ulasan