Ahad, 23 April 2017

EDISI KELIRU : MALANGNYA RAKYAT SIBU PUNYA MP SEBEGINI


Ahli Parlimen DAP bagi Bandar Sibu, Encik Oscar Ling mengelirukan orang awam dengan menyatakan penutupan pejabat SRDC di Sibujaya sejak 10 tahun lalu dan dibiarkan kosong bagi tahun-tahun ini. Gambar yang dibekalkan oleh Ahli Parlimen DAP dalam akhbar tempatan semalam merupakan gambar bekas perpustakaan yang ditutup setahun yang lepas dan bukan seperti yang dinyatakan sepuluh tahun yang lalu. Tempat tersebut digunakan sebagai perpustakaan sehingga Mac tahun lepas dan bukan dibiarkan kosong seperti yang dinyatakan oleh Ahli Parlimen DAP.


Perpustakaan Sibujaya pada asalnya terletak di tingkat 1 pada dua unit kedai sejak tahun 2001 dan kemudiannya diperkembangkan dengan mengambil alih tingkat bawah pada tahun 2007. Berikutan dengan peningkatan populasi penduduk, perpustakaan berpindah dari bangunan tersebut ke bangunan baru perpustakaan setahun yang lalu.

Walhal tingkat 2 dan 3 pada dua unit bangunan kedai disewa pada ketika ini dan bukan seperti yang diperkatakan oleh Ahli Parlimen DAP dibiarkan kosong. Tempat kosong yang diluangkan oleh perpustakaan (tingkat bawah dan satu) sedang disewa oleh SRDC. Gambar yang diambil oleh Ahli Parlimen DAP menunjukkan tempat tersebut telah dibersihkan bagi memudahkan penyewa baru berpindah masuk ke premis tersebut.

​Pada hakikatnya, SRDC tidak pernah mempunyai pejabat di Sibujaya. Sebelum itu, ia pernah mempunyai pusat khidmat di tingkat bawah pada dua unit bangunan kedai dari tahun 2001 hingga tahun 2007 apabila pihak pengurusan membuat keputusan untuk menggunakan tingkat bawah bagi perluasan perpustakaan.

​Pejabat lama SRDC terletak di lokasi Dataran Bandar Sibu sekarang dan bukan di Sibujaya. Pejabat lama SRDC telah dirobohkan bagi memberi laluan kepada pembinaan Dataran Bandar Sibu lebih daripada 17 tahun yang lalu. Selepas itu, SRDC ditempatkan semula di tingkat 17 dan 18, Wisma Sanyan. Bagi soalan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen DAP bagi bandar Sibu, beliau dibayar dengan gaji yang cukup lumayan untuk mencari jawapan. Beliau tidak sepatutnya mencuba bermain dengan politik berkaitan dengan perkara ini. Soalan saya kepada beliau ialah kenapakah beliau masih mengungkitkan isu yang telah diputuskan lebih daripada 17 tahun yang lalu? 

​Saya merujuk kepada cadangan oleh Ahli Parlimen yang berkaitan dengan penggunaan dua unit kedai di Sibujaya sebagai pejabat SRDC. Adakah beliau begitu naif untuk mencadangkan dua unit kedai memadai untuk menempatkan lebih daripada 80 orang staf SRDC? Hanya sehingga beberapa hari yang lalu apabila beliau menyatakan pejabat SRDC harus kekal di Wisma Sanyan dan tidak perlu berpindah ke Sibujaya bagi kemudahan penduduk tebing barat.

​Populasi SRDC akan terus berkembang dan begitu juga penambahan bagi menampung permintaan perkhidmatan yang semakin meningkat. Sibujaya sedang berkembang pesat dan ia merupakan sebuah bandar baru. Adalah wajar untuk membuat perancangan bagi SRDC umumnya dan Sibujaya khususnya. SRDC akan sedia berkhidmat untuk sesiapa sahaja yang akan membawa pembangunan yang pesat kepada bandar Sibu termasuk tebing barat yang merupakan salah satu tugas utama bagi seorang Ahli Parlimen. Ahli Parlimen DAP bagi bandar Sibu seharusnya menukar arah pemikiran dan jangan hanya berbuat bising menjelang pilihanraya. Selepas empat tahun, apa yang boleh beliau perkatakan hanya berkemungkinan terdapat sebuah bandar baru yang besar di Bawang Assan. Wahai, Ahli Parlimen DAP! Di manakah pelan itu? Apakah yang telah dilakukan untuk membangunkan bandar baru tersebut? Adakah begitu sahaja yang dapat anda perkatakan selepas 4 tahun dan bergaji satu juta ringgit sebagai seorang Ahli Parlimen dengan duit pembayar cukai? Di manakah akaunabiliti anda?

​Seperti yang saya nyatakan awal dahulu bahawa perancangan tersebut termasuk sebuah pasar baru bersama dengan medan selera makan yang disebabkan tempat yang ada sekarang telah penuh. Kita harus merancang untuk masa hadapan. Sibujaya pasti akan berkembang berkali ganda pada dekad yang akan datang. Adalah wajar bagi seorang pemimpin untuk merancang ke arah tersebut.

​Ahli Parlimen merupakan seorang pemimpin yang mewakili komuniti di kawasan tersebut. Dengan ini, Ahli Parlimen DAP bagi bandar Sibu tidak melaksanakan peranan kepimpinan beliau. Sebagai seorang pemimpin bukan hanya menuding jari atau membuat kenyataan yang mengelirukan orang awam. Pemimpin seharusnya merancang untuk masa depan dan melaksanakan perancangan yang merangkumi penggunaan sumber, kemudahan dan peluang yang sedia ada. Perancangan bagi pasar baru yang merangkumi medan selera makan tepat pada masanya.

​Adalah wajar mengingatkan Ahli Parlimen DAP bahawa tugas beliau sebagai Ahli Parlimen yang bergaji lumayan setiap bulan adalah untuk berkhidmat untuk orang ramai dan bukan untuk mengelirukan orang ramai.

Sumber FB : Robert Lau Hui Yew / Pengerusi SUPP Bawang Assan / Timbalan Pengerusi Majlis Daerah Luar Bandar Sibu

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

0 ulasan:

Catat Ulasan