Isnin, 28 Disember 2015

#2KERJA : NASIHAT DARI "ABANG" KEPADA "ADIK"


Ahli Parlimen Umno Tan Sri Shahrir Abdul Samad hari ini menolak cadangan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Ahmad Maslan agar pekerja berpendapatan rendah membuat kerja tambahan bagi mengurangkan beban kewangan mereka.

"Itu bukan jawapan untuk menyelesaikan kesusahan mereka kerana langkah itu akan memberi kesan yang serius terhadap kebajikan keluarga kerana lebih banyak masa dan perbelanjaan perlu dikorbankan," kata ahli Parlimen Johor Baru itu.

Bercakap mengenai program sumbangan barangan sekolah dan duit poket kepada 600 pelajar sekolah dari seluruh kawasan pilihan rayanya, Shahrir yang juga pengerusi Majlis Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC) berkata, daripada mempunyai dua pekerjaan adalah lebih baik menjalankan perniagaan kecil-kecilan di rumah.

Program hari ini, yang dikenali sebagai "Kembali ke Sekolah 2016", dianjurkan bersama pejabat ahli Parlimen Johor Baru dan Yayasan Pelajaran Mara.

Turut hadir ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tanjung Puteri Datuk Adam Sumiru dan pegawai Mara negeri.

Shahrir juga berkata, ketua keluarga juga memerlukan masa dengan keluarga dan keadaan akan bertambah buruk jika kedua-dua ibu bapa memilih untuk bekerja lebih masa.

"Tambahan pula, selain tidak banyak berinteraksi dengan ahli keluarga, anda perlu mengeluarkan perbelanjaan untuk menampung bayaran pengangkutan dan makanan yang tidak berbaloi sama sekali," katanya.

Beliau berkata kerajaan memperkenalkan pelbagai kerja dari rumah program termasuk program "1Azam" yang memberi manfaat kepada isi rumah.

Bagaimanapun Shahrir berkata, beliau bimbang tentang jurang pendapatan antara keluarga kaya dan miskin.

"Bagi menangani keadaan kritikal ini, kerajaan mengambil langkah-langkah termasuk menyumbang subsidi kepada mereka yang memerlukan dan bantuan tunai BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia)," kata Shahrir.

Dalam perkembangan lain, Shahrir berkata beliau menyokong langkah Umno untuk bekerjasama dengan PAS kerana ia akan meningkatkan perpaduan dan mewujudkan persekitaran positif di antara mereka.

Beliau berkata, kerjasama yang dicadangkan tidak bermakna penyatuan tetapi satu platform untuk memupuk persekitaran politik lebih sihat. - TMI

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

0 ulasan:

Catat Ulasan