Sabtu, 27 September 2014

@PDRMsia : BENARKAH KUCHING BAKAL MENJADI LAS VEGAS MALAYSIA ???



Parti Tindakan Demokratik Sarawak (DAP) mendakwa bahawa Kuching, dan kemungkinan besar bahagian lain Sarawak juga, berada dalam genggaman gelombang jenayah yang disebabkan oleh kekurangan pekerjaan, kemahiran dan peluang pekerjaan.

MP Stampin Julian Tan mahu polis mengesahkan bahawa Kuching tidak bertukar menjadi mini Las Vegas dengan perjudian haram, sarang pelacuran dan penyalahgunaan dadah berleluasa.


“Maklum balas yang saya terima dari rakyat ialah mereka bimbang akan kadar jenayah yang semakin meningkat,” kata Tan dalam satu kenyataan. “Polis mesti menjelaskan gelombang jenayah jika mereka sedang berkuat kuasa.”


“Jelas sekali, sesuatu perlu dilakukan dengan serta-merta, kerana keadaan akan menjadi lebih teruk jika tiada apa-apa dilakukan dengan cukup pantas.”

Beliau mendakwa bahawa orang-orang di Kuching hidup dalam ketakutan dirompak siang malam. Peragut boleh terlepas, katanya, dan beliau menyifatkan ini kepada ketidakberkesanan pasukan polis. “Ini menyebabkan penjenayah menjadi lebih berani dan berkeliaran mencari mangsa walaupun di siang hari.”

“Oleh kerana rakyat hilang keyakinan dengan keupayaan polis untuk menangani keadaan, penjenayah sendiri mendapat keyakinan dalam menjalankan aktiviti-aktiviti mereka,” katanya.

Sebagai contoh, pada hari Rabu lepas, beliau berkata dua orang yang menunggang motosikal hitam merampas kalung emas wanita di Poh Kwong Park di Kuching, mereka mengulangi jenayah yang sama beberapa minit kemudian di Tabuan Laru dan kemudiannya dikesan di MJC Batu Kawah. Beberapa kedai di Stampin juga telah dipecah masuk katanya.
“Semua ini adalah kes-kes yang tidak dapat diselesaikan kerana mereka tidak dilaporkan kepada polis. Sebahagian besar orang yang saya bercakap dengan memutuskan untuk tidak membuat laporan polis kerana ia tidak akan membantu,” kata Tan.

“Aduan daripada orang ramai adalah bahawa ia mengambil masa yang sangat lama, hanya untuk membuat laporan, dan ini amat menggusarkan lagi mangsa.”

@ Sent From HTC ONE X
            

0 ulasan:

Catat Ulasan