Isnin, 11 September 2017

HALIMAH YACOB, PRESIDEN WANITA PERTAMA SINGAPURA ?


SINGAPURA: Halimah Yacob (gambar) semakin hampir bergelar Presiden Singapura selepas kedua-dua calon gagal memenuhi kriteria kelayakan yang ditetapkan.

Jabatan Pilihan Raya (ELD) pada Isnin mengeluarkan kenyataan bahawa hanya satu Sijil Kelayakan telah dikeluarkan untuk pertandingan tersebut.

Selepas pengumuman dibuat, calon presiden Mohamed Salleh Marican dan Farid Khan mengesahkan bahawa permohonan mereka telah ditolak.

Halimah berkata, ELD telah mengeluarkan sijil kelayakan tersebut untuknya sekaligus membuka laluan buat bekas Speaker Parlimen Singapura itu untuk mengambil bahagian dalam Pilihan Raya Pemilihan Presiden.

Bagaimanapun, beliau masih perlu menghantar dokumen permohonan pada Rabu.

"Saya hanya boleh berkata yang saya berjanji akan melakukan yang terbaik untuk berkhidmat kepada rakyat Singapura dan ia tidak akan berubah sama ada berlaku pilihan raya atau tidak," katanya kepada pemberita yang berhimpun di ELD. - Channel News Asia

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Isnin, 7 Ogos 2017

CAKAP SERUPA BIKIN : SYARIKAT MINYAK SARAWAK (PETROS) TERTUBUH SECARA RASMI


Syarikat minyak dan gas milik penuh Sarawak, Petroleum Sarawak (Petros), telah ditubuhkan secara rasmi, demikian diumumkan Ketua Menteri Datuk Amar Abang Johari Tun Openg di sini malam tadi.

Beliau berkata anggota lembaga pengarah syarikat itu sudah dilantik dan mereka terdiri daripada profesional kelahiran Sarawak, yang berpengalaman luas dalam industri minyak dan gas, manakala tiada seorang pun daripada mereka adalah ahli poilitik.

"Malam ini, saya ingin memaklumkan kepada anda bahawa kita telah menubuhkan secara rasmi syarikat minyak kita, Petros," katanya, yang disambut dengan tepukan bergemuruh hadirin ketika berucap kepada staf kementerian dan pejabat beliau pada majlis makan malam penghargaan anjuran pejabatnya di sebuah hotel terkemuka di sini malam tadi.

Ketua menteri, yang diiringi isteri, Datin Amar Juma'ani Tun Tuanku Bujang, bagaimanapun tidak menyatakan nama anggota lembaga pengarah, pengerusi atau ketua pegawai eksekutif (CEO) syarikat itu.

Penubuhan Petros merupakan langkah yang julung kali diambil kerajaan negeri bagi membolehkan Sarawak melibatkan diri secara aktif dalam pengeluaran minyak dan gas di Sarawak, sambil meneruskan permohonannya bagi mendapatkan 20 peratus royalti daripada Petronas.

Tanpa menamakan calonnya, beliau berkata ketua pegawai eksekutif Development Bank of Sarawak (DBOS) yang baru ditubuhkan, telah dilantik dan bank itu akan memulakan operasinya tidak lama lagi.

Katanya semua anggota lembaga pengarah DBOS adalah profesional dan bukan ahli politik, dan dipengerusikan Tan Sri Mohamad Morshidi Abdul Ghani, yang juga Setiausaha Kerajaan Negeri.

Beliau juga memberitahu hadirin bahawa langkah sedang diambil untuk meningkatkan keupayaan modal insan di negeri ini dengan memberi peluang kepada rakyat Sarawak melanjutkan pengajian di peringkat lepasan ijazah di dalam dan luar negara.

Katanya, Yayasan Sarawak, yang beliau pengerusikan, akan menambah biasiswa dan pinjaman kepada pelajar Sarawak yang layak memasuki universiti tempatan dan luar negara bagi mengikuti pengajian di peringkat lepasan ijazah.

"Sebuah majlis penyelidikan negeri dengan dipengerusikan Menteri Pendidikan, Sains dan Penyelidikan Teknologi akan ditubuhkan bagi menyelia semua usaha penyelidikan pada masa akan datang dan bagaimana ia boleh memberi manfaat kepada negeri ini," kata Abang Johari, sambil menjelaskan bahawa beliau sendiri telah mengarahkan agar penyelidikan dilakukan dengan kerjasama Swinburne University mengenai usaha memprototaipkan mesin menuai buah sawit.

Beliau mengucapkan terima kasih kepada semua kementerian atas sokongan mereka dalam melaksanakan dasar, pendekatan dan teknologi baharu bagi mentransformasi Sarawak menjadi ekonomi digital di bawah kepimpinannya.

Majlis itu diadakan bersempena ulang tahun kelahiran Abang Johari ke-67 pada 4 Ogos.

Sumber : Bernama

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Isnin, 10 Julai 2017

EDISI JAGUNG : "JAGUNG INI JAGUNG MANIS"


Walaupun ada pihak menggelar Menteri Pelancongan, Keseniaan, Kebudayaan, Belia dan Sukan Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah sebagai setahun jagung, Ketua Menteri Datuk Amar Abang Johari Tun Openg sebaliknya menganggap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Asajaya itu sebagai 'jagung manis'.

"Meskipun Karim 'setahun jagung', jagung ini manis. Ada pihak menyatakan Karim setahun jagung, jika anda ingin mencari jagung, sudah pasti anda mencari jagung muda kerana manis dan segar," katanya.


@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Sabtu, 1 Julai 2017

BERKOMPLOT DENGAN DOJ AMERIKA SYARIKAT BOLEH DIHUKUM BUNUH


Pihak atau warga tempatan yang mengkhianati negara dengan memburukkan nama Malaysia di luar negara se­perti membelot dan berkomplot dengan Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat boleh dihukum bunuh di bawah Kanun Keseksaan.

Dr . Abdul Halim Sidek

Setiausaha Kluster Politik, Keselamatan dan Antarabangsa Majlis Profesor Negara (MPN), Prof. Datuk Dr. Abdul Halim Sidek berkata, ini kerana dakwaan DoJ ibarat kisah dongeng 1,001 malam apabila hanya mendapatkan maklumat daripada sebelah pihak iaitu mereka yang tidak berpuas hati terhadap pentadbiran kerajaan.

Kata beliau, sepatutnya DoJ merujuk kepada beberapa sumber yang sahih seperti Kedutaan Malaysia di Amerika Syarikat, Jabatan Perdana Menteri atau wakil-wakil Malaysia di luar negara terlebih dahulu sebelum mengemukakan dakwaan tersebut.

‘‘Tindakan DoJ menyerang sebuah negara berdaulat, bebas dan merdeka seperti Malaysia ini telah melanggar protokol, peraturan serta perundangan antarabangsa dan boleh menim­bulkan konfrontasi antara dua negara.

“Motif segala tindakan ini jelas untuk mengaibkan nama Malaysia, menimbulkan prasangka dalam kalangan masyarakat terhadap pentadbiran kerajaan kerana pilihan raya bakal menjelang tidak lama lagi dan perbuatan tersebut juga boleh menggugat keyakinan pelabur asing,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau yang juga Pensyarah Undang-Undang Sekolah Perniagaan Universiti Kuala Lumpur (UniKL) mengulas kenyataan Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali yang menjelaskan tindakan DoJ mengemukakan saman sivil terbaharu untuk meram­pas AS$540 juta yang didakwa diperoleh daripada dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) adalah bersifat politik.

Sementara itu, Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Madya Dr. Khairil Azmin Mokhtar berkata, sekiranya DoJ serius ingin mendakwa kerajaan Malaysia atau mana-mana individu di negara ini, organisasi itu perlu mengemukakan kesemua bukti kepada Peguam Negara terlebih dahulu bagi membolehkan pendakwaan dilakukan.

Katanya, perkara itu termaktub dalam Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan iaitu Peguam Negara mempunyai kuasa yang boleh dijalankan menurut budi bicaranya, untuk memulakan, menjalankan atau memberhentikan apa-apa prosiding bagi kesalahan di Mahkamah Sesyen dan Mahkamah Khas (Raja-Raja).

Jelas beliau, keputusan itu juga tidak boleh didesak oleh mana-mana pihak luar atau tertentu kerana ia seolah-olah negara tunduk pada kuasa luar.

“Saya tidak menyebelahi mana-mana pihak atau individu dalam isu ini, tetapi DoJ perlu mengikut peraturan dan sistem undang-undang negara ini jika benar mahu meneruskan dakwaan saman sivil itu.

“Jika bukti yang dikemukakan mencukupi, atas nilai tanggungjawab Peguam Negara selaku individu yang bebas dan berkecuali akan membenarkan dakwaan itu dibuat, masalahnya sekarang DoJ tidak mengemukakan sebarang bukti, jadi bagaimana kes itu hendak disiasat dan mahkamah membuktikan siapa yang salah dan betul,” katanya.

Sumber : Utusan Malaysia

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Khamis, 22 Jun 2017

CUKAI PELANCONGAN : SARAWAK SETUJU BERSYARAT


Hasil kutipan Cukai Pelancongan yang diperuntukkan untuk Sarawak harus disalurkan terus kepada kerajaan negeri bukan menerusi agensi atau cara lain jika ia dikuatkuasakan.

Menteri Pelancongan, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah (gambar) berkata hasil kutipan cukai itu akan dibahagikan kepada tiga wilayah iaitu Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia.

“Saya melihat ini sebagai satu cara yang boleh juga membawa kebaikan kepada Sarawak dari segi mempromosikan pelancongan.

“Namun dalam pertemuan Ketua Menteri (Datuk Amar Abang Johari Tun Openg) dengan Perdana Menteri baru-baru ini , beliau mahu pembahagian untuk Sarawak disalur terus kepada kerajaan negeri tidak melalui agensi atau cara lain,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Beliau memberitahu pelaksanaan Cukai Pelancongan yang dijadual berkuatkuasa 1 Julai ini telah dibincangkan pada mesyuarat Kabinet negeri berlangsung pada sebelah paginya.

Menurut Abdul Karim, Sarawak turut dimaklumkan iaitu pelancong atau rakyat tempatan dikecualikan dikenakan cukai pelancongan jika menginap di hotel tiga bintang dan ke bawah.

Bagaimanapun ujarnya masih terdapat beberapa perkara perlu diperhalusi antara kerajaan negeri dan kerajaan pusat .

“Jadi saya melihat ini sebagai situasi ‘menang-menang’ untuk kerajaan negeri dan kerajaan pusat,” katanya.

Sumber : Utusan Borneo

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Jumaat, 2 Jun 2017

POLIS OH POLIS : KISAH INI BUKAN SANDIWARA


Semalam aku membaca kisah seorang pegawai polis yang meninggal dunia di Kelantan akibat tembakan di kepalanya. Kalau ikut laporan akhbar, arwah pernah memberitahu keluarganya yang dia tertekan dengan tugasannya. Siasatan sebenar punca kejadian macam manapun sedang berjalan.

Semalam juga aku membaca kisah sepasukan anggota khas polis diserang sebelum mereka berjaya menembak mati tiga penjenayah tegar dalam insiden berbalas tembak di Tangkak, Johor.

Dan beberapa hari sebelumnya aku membaca kisah ketua polis daerah dan pegawai kanan polis di Melaka ditangkap oleh SPRM kerana disyaki mengambil rasuah.

Baik, antara rasuah, stress dan pengorbanan.

Menjadi anggota polis, sama ada di Batang Lupar, Sarawak atau di Los Angeles, Amerika Syarikat, dari Tasek Malaya, Indonesia membawa ke Vladivostok, Rusia - bukan satu pekerjaan yang mudah.

Selain menjadi sasaran penjenayah, mereka juga menjadi sasaran 'persepsi' daripada orang awam.

Kalau berharta sedikit, dikata makan rasuah. Kalau garang sedikit, dianggap samseng. Kalau kasar sedikit, dianggap kurang ajar. Kalau menembak, dianggap 'penjenayah berlesen'.

Kalau bersopan santun, dianggap lembik. Kalau bertolak ansur, dianggap 'boleh kowtim', kalau berdiplomasi, dianggap penakut.

Kalau bertegas dengan orang Melayu, dikata tak bantu bangsa sendiri. Kalau bertegas dengan kaum lain, dianggap perkauman.

Tetapi nak salah masyarakat sepenuhnya pun tak boleh juga. Di saat ada pegawai dan anggota polis berkorban masa dan nyawa untuk membanteras jenayah, ada juga rakan mereka yang masih 'makan suap'. Di saat ada pegawai dan anggota mereka yang jujur dan berhemah, masih ada yang lalai dan cuai. Di saat ada pegawai dan anggota mereka yang bertugas dengan penuh integriti dan berdedikasi, masih ada yang membuat onar dan memalukan panji pasukan sendiri.

Actually dalam mana-mana organisasi pun masalah yang sama tetap ada. Namun, masalahnya masyarakat tak boleh menerima perkara tersebut jika terjadi dalam PDRM. Masyarakat mahu PDRM tegas, adil dan berhemah! Masyarakat mahu PDRM mesra, cepat dan betul!

Jadi pada yang dah ada dalam pasukan atau berkira-kira hendak menjadi sebahagian daripada mereka yang dalam panji Sang Saka Biru, inilah cabaran paling besar buat mereka.

Bekerja dalam tekanan, bekerja dalam imbuhan yang tak seberapa, bekerja dalam bahaya, bekerja dalam suasana yang tidak selesa...itu adalah ramuan dan rempah ratus yang terpaksa mereka lalui kalau mahu bergelar polis.

Namun percayalah, inilah tugas yang sangat mulia dan besar ganjarannya di sisi Tuhan.

Jadi tepuk dada tanya selera.

Teruskan berjuang demi agama, bangsa dan negara atau undur diri saja, andai itu pilihan terbaik yang ada.

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Rabu, 31 Mei 2017

VIDEO PANAS : CM ABG JO DEDAH RAHSIA SEMPENA HARI GAWAI


Gawai Dayak merupakan perayaan yang disambut di Sarawak oleh kaum pribumi Sarawak, terutamanya Iban, Bidayuh dan Orang Ulu seperti Kayan dan Kenyah, dan juga komuniti Dayak di Kalimantan Barat. Kebanyakan kaum-kaum Dayak ini masih tinggal di rumah-rumah panjang dan setengah-tengahnya tinggal berkelompok di kampung-kampung. Ada juga yang sudah tinggal menetap di bandar-bandar untuk mencari pekerjaan dan sara hidup yang lain.

Gawai bermaksud pesta. Jadi, Gawai Dayak adalah Pesta Dayak. Gawai Dayak merupakan hari menyambut tahun baru yang ditandakan dengan berakhirnya musim menuai padi dan bermulanya musim menanam padi yang baru. Ia merupakan musim perayaan pesta-pesta tradisi dan sosial.

Dalam video ucapan CM Abg Jo sempena Gawai Dayak 2017 yang berdurasi 4.25 minit ini, beliau telah mendedahkan satu perkara yang tidak terjangka oleh kita semua iaitu bagaimana pengiktirafan perlu ada hari kelepasan umum di Sarawak diperolehi.




Antara mereka yang giat memohon pengiktirafan ini ialah mendiang Datuk Tra Zehnder dan ayahanda saya sendiri, Tun Abang Haji Openg.
Pendedahan ini menandakan bahawa sejak dahulu lagi pemimpin-pemimpin BN Sarawak tanpa mengira keturunan dan bangsa akan memperjuangkan hak-hak semua keturunan di Sarawak. 

Jadi kepada pengkritik CM Abg Jo yang sebelum ini menggunakan isu-isu sensitif terhadap latar belakang beliau, pendedahan ini menjawab segalanya.


@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro




            

Selasa, 9 Mei 2017

SIAPA LEBIH BAHAYA ??? : SELVA KUMAR VS MARIA OZAWA


Beberapa bulan yang lepas,kepulangan Selva Kumar ke Malaysia setelah menjalani hukuman penjara puluhan tahun di Kanada telah mengundang pelbagai respon negatif dan kurang senang dikalangan rakyat Malaysia. Umum mengetahui Selva Kumar adalah bekas pesalah seks yang dihukum penjara oleh kerajaan Kanada kerana telah melakukan jenayah seksual yang melibatkan lebih kurang 1000 wanita sebagai mangsanya.

Kepulangan Selva Kumar mengundang resah kepada kaum hawa terutamanya,adakah beliau akan mengulangi jenayahnya disini? Ataupun sudah berubah dan insaf? Kaum adam juga tidak ketinggalan melahirkan kembimbangan mereka akan kepulangan Selva Kumar ke Malaysia. Rata-rata mereka bimbang akan keselamatan adik perempuan,isteri,anak perempuan mereka. 

Bagaimanapun,isu panas ini berlalu,dan difahamkan Selva Kumar kini berada di Malaysia dan beliau bersetuju untuk dipantau oleh pihak berkuasa Malaysia.

Kini,dalam beberapa hari yang lepas, seorang lagi pelaku seks (tapi wanita),atau dimudahkan ayatnya iaitu bintang filem porno (pornstar) datang ke Malaysia. Tidak dipastikan sebagai pelancong atau atas jemputan,ianya juga mengundang pelbagai reaksi orang ramai. Cuma kali ini reaksinya lebih berbeza,kedatangannya disambut bak wira yang menang emas Olimpik,terutamanya dari kaum adam.

Maria Ozawa,bintang porno jepun yang popular. Kau nak tahu seberapa popularnya minah jepun ni? Cuba tanya lelaki disebelah kau,pastilah mereka akan mengenali Maria Ozawa.


Ada sesuatu yang kita semua patut bimbangkan akan respon kedatangan Maria Ozawa ini, melihatkan komen-komen para lelaki dialam maya,masing-masing berebut untuk memberitahu mereka lah paling mengetahui setiap inci tubuh pelakon filem lucah ini. Wataknya,dialognya, diungkap kembali dan dijadikan bahan perkongsian dialam maya. Maksudnya apa? Iya,hampir semua lelaki di negara ini pernah melayari laman lucah,dan boleh dikatakan menjadi tontonan filem lucah sebagai hobi!

Kedatangan Maria Ozawa ke Malaysia juga telah menampakkan “sisi raksasa” lelaki,boleh jadi lelaki itu adalah teman lelaki,abang,bapa,tunang anda! Dan betapa kita mengetahui pengaruh tv dan filem kedalam minda kita. Jadi cuba bayangkan setelah lelaki-lelaki ini yang terang-terangan berbangga melayari laman web lucah,tidak mustahil mereka sedang membayangkan melakukan perkara yang sama! Kepada kaum wanita disekelilingnya.

Tak boleh kita tolak bahawa statistik kes rogol semakin meningkat,kes sumbang mahram meningkat, dan satu kajian tentang perogol mengatakan bahawa keinginan untuk merogol itu datang setelah menonton filem lucah. Pelbagai aksi dalam filem lucah juga yang dikatakan luar tabii mahu dicuba oleh sesiapa yang menontonnya, walaupun perkara seperti itu adalah dilarang keras dalam agama. Malahan dengan binatang pun!

Bukanlah perkara yang menggembirakan apabila mengetahui kebanyakan kaum lelaki dinegara ini begitu mengenali Maria Ozawa ini. Tanpa rasa malu masing-masing berlumba-lumba untuk menunjukkan betapa berilmunya mereka bila berbicara tentang filem lucah. Kesannya terhadap moral pasti membimbangkan.

Anda masih risau tentang Selva Kumar? Tak perlu kerana dia sentiasa dipantau oleh pihak berkuasa,selain faktor umurnya yang sudah tua. Orang yang anda perlu risaukan ialah yang ada disekeliling anda. Sampai masa bila ia merasakan menonton filem lucah saja tidak mencukupi,mencari tempat untuk melampiaskan nafsu dan skill yang ditonton dalam filem lucah,tidak mustahil orang yang tidak membahayakan anda itu mampu berubah menjadi seorang sex predator.

Menonton filem lucah bukanlah perkara yang harus dibanggakan.

C&P

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Ahad, 23 April 2017

EDISI KELIRU : MALANGNYA RAKYAT SIBU PUNYA MP SEBEGINI


Ahli Parlimen DAP bagi Bandar Sibu, Encik Oscar Ling mengelirukan orang awam dengan menyatakan penutupan pejabat SRDC di Sibujaya sejak 10 tahun lalu dan dibiarkan kosong bagi tahun-tahun ini. Gambar yang dibekalkan oleh Ahli Parlimen DAP dalam akhbar tempatan semalam merupakan gambar bekas perpustakaan yang ditutup setahun yang lepas dan bukan seperti yang dinyatakan sepuluh tahun yang lalu. Tempat tersebut digunakan sebagai perpustakaan sehingga Mac tahun lepas dan bukan dibiarkan kosong seperti yang dinyatakan oleh Ahli Parlimen DAP.


Perpustakaan Sibujaya pada asalnya terletak di tingkat 1 pada dua unit kedai sejak tahun 2001 dan kemudiannya diperkembangkan dengan mengambil alih tingkat bawah pada tahun 2007. Berikutan dengan peningkatan populasi penduduk, perpustakaan berpindah dari bangunan tersebut ke bangunan baru perpustakaan setahun yang lalu.

Walhal tingkat 2 dan 3 pada dua unit bangunan kedai disewa pada ketika ini dan bukan seperti yang diperkatakan oleh Ahli Parlimen DAP dibiarkan kosong. Tempat kosong yang diluangkan oleh perpustakaan (tingkat bawah dan satu) sedang disewa oleh SRDC. Gambar yang diambil oleh Ahli Parlimen DAP menunjukkan tempat tersebut telah dibersihkan bagi memudahkan penyewa baru berpindah masuk ke premis tersebut.

​Pada hakikatnya, SRDC tidak pernah mempunyai pejabat di Sibujaya. Sebelum itu, ia pernah mempunyai pusat khidmat di tingkat bawah pada dua unit bangunan kedai dari tahun 2001 hingga tahun 2007 apabila pihak pengurusan membuat keputusan untuk menggunakan tingkat bawah bagi perluasan perpustakaan.

​Pejabat lama SRDC terletak di lokasi Dataran Bandar Sibu sekarang dan bukan di Sibujaya. Pejabat lama SRDC telah dirobohkan bagi memberi laluan kepada pembinaan Dataran Bandar Sibu lebih daripada 17 tahun yang lalu. Selepas itu, SRDC ditempatkan semula di tingkat 17 dan 18, Wisma Sanyan. Bagi soalan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen DAP bagi bandar Sibu, beliau dibayar dengan gaji yang cukup lumayan untuk mencari jawapan. Beliau tidak sepatutnya mencuba bermain dengan politik berkaitan dengan perkara ini. Soalan saya kepada beliau ialah kenapakah beliau masih mengungkitkan isu yang telah diputuskan lebih daripada 17 tahun yang lalu? 

​Saya merujuk kepada cadangan oleh Ahli Parlimen yang berkaitan dengan penggunaan dua unit kedai di Sibujaya sebagai pejabat SRDC. Adakah beliau begitu naif untuk mencadangkan dua unit kedai memadai untuk menempatkan lebih daripada 80 orang staf SRDC? Hanya sehingga beberapa hari yang lalu apabila beliau menyatakan pejabat SRDC harus kekal di Wisma Sanyan dan tidak perlu berpindah ke Sibujaya bagi kemudahan penduduk tebing barat.

​Populasi SRDC akan terus berkembang dan begitu juga penambahan bagi menampung permintaan perkhidmatan yang semakin meningkat. Sibujaya sedang berkembang pesat dan ia merupakan sebuah bandar baru. Adalah wajar untuk membuat perancangan bagi SRDC umumnya dan Sibujaya khususnya. SRDC akan sedia berkhidmat untuk sesiapa sahaja yang akan membawa pembangunan yang pesat kepada bandar Sibu termasuk tebing barat yang merupakan salah satu tugas utama bagi seorang Ahli Parlimen. Ahli Parlimen DAP bagi bandar Sibu seharusnya menukar arah pemikiran dan jangan hanya berbuat bising menjelang pilihanraya. Selepas empat tahun, apa yang boleh beliau perkatakan hanya berkemungkinan terdapat sebuah bandar baru yang besar di Bawang Assan. Wahai, Ahli Parlimen DAP! Di manakah pelan itu? Apakah yang telah dilakukan untuk membangunkan bandar baru tersebut? Adakah begitu sahaja yang dapat anda perkatakan selepas 4 tahun dan bergaji satu juta ringgit sebagai seorang Ahli Parlimen dengan duit pembayar cukai? Di manakah akaunabiliti anda?

​Seperti yang saya nyatakan awal dahulu bahawa perancangan tersebut termasuk sebuah pasar baru bersama dengan medan selera makan yang disebabkan tempat yang ada sekarang telah penuh. Kita harus merancang untuk masa hadapan. Sibujaya pasti akan berkembang berkali ganda pada dekad yang akan datang. Adalah wajar bagi seorang pemimpin untuk merancang ke arah tersebut.

​Ahli Parlimen merupakan seorang pemimpin yang mewakili komuniti di kawasan tersebut. Dengan ini, Ahli Parlimen DAP bagi bandar Sibu tidak melaksanakan peranan kepimpinan beliau. Sebagai seorang pemimpin bukan hanya menuding jari atau membuat kenyataan yang mengelirukan orang awam. Pemimpin seharusnya merancang untuk masa depan dan melaksanakan perancangan yang merangkumi penggunaan sumber, kemudahan dan peluang yang sedia ada. Perancangan bagi pasar baru yang merangkumi medan selera makan tepat pada masanya.

​Adalah wajar mengingatkan Ahli Parlimen DAP bahawa tugas beliau sebagai Ahli Parlimen yang bergaji lumayan setiap bulan adalah untuk berkhidmat untuk orang ramai dan bukan untuk mengelirukan orang ramai.

Sumber FB : Robert Lau Hui Yew / Pengerusi SUPP Bawang Assan / Timbalan Pengerusi Majlis Daerah Luar Bandar Sibu

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Ahad, 2 April 2017

SEKIRANYA #REZAAZIZ TIADA KAITAN DENGAN DS @NAJIBRAZAK


Kutipan Filem Syarikat Red Granite Yang Dikaitkan Dengan Riza Aziz Adalah RM3.55 Bilion atau 4 Kali Ganda Bajet Produksinya. Setakat nak beli rumah mewah di New York memang tak ada masalah. Jika Riza hanya anak Rakyat biasa sudah tentu pelbagai anugerah telah diberikan kepadanya. Baca tulisan Lim Sian See di bawah:

Ianya menyedihkan apabila anak tiri Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak, Riza Aziz dikaitkan dengan isu 1MDB. Syarikat perfileman miliknya, Red Granite Pictures mempunyai rekod penghasilan filem yang baik sehingga menjana pendapatan yang lumayan.

Beberapa nama besar dalam industri perfileman telah membintangi filem terbitan beliau semenjak tahun 2013, termasuk Leornado DiCaprio, Margot Robbie, Jim Carrey, Jeff Daniels, Will Ferrell, Mark Wahlberg dan juga Mel Gibson. Secara keseluruhan, 3 filem terakhir terbitannya telah menjana keuntungan besar dan menjadi 'box-office' dengan nilai $802 juta US – atau sekitar RM3.55 bilion.

Nilai tersebut tidak termasuk penjualan DVD, penjualan hak kepada sistem televisyen rumah atau kabel TV yang hampir menyamai atau melebihi nilai 'box-office' sepanjang tahun. Keuntungan yang diperoleh syarikat itu adalah melebihi dari jumlah yang dikatakan telah dibiayai oleh 1MDB, seperti yang dikaitan oleh orang ramai.

Sekiranya Riza Aziz tidak mempunyai kaitan dengan Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak mahupun 1MDB, dia pastinya telah dianggap sebagai wira global di Malaysia. Sehingga kini, tiada rakyat Malaysia yang berjaya menerbitkan filem di Amerika Syarikat. Pujian perlu diberikan kepada yang sepatutnya.

Nota Kaki: Filem Kapsul yang turut dibintangi oleh Perdana Menteri 22 tahun sekalipun gagal untuk menarik minions pengikutnya untuk menonton. Kutipan filem berkenaan untuk sepanjang tahun 2015 adalah RM96,900.26 sedangkan kos pembikinan filem berkenaan adalah RM2.3 juta!


@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro

            

Khamis, 2 Mac 2017

MYKAD WARGA ASING : STRATEGI PEMBANGKANG BURUKKAN KERAJAAN TAK MENJADI


Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) tampil menjawab berhubung isu kad pengenalan yang tular di media sosial kononnya merupakan 'IC warga asing yang diberikan warganegara'.

Menjelaskan salah faham tersebut, menurut jurucakap JPN pemegang MyKad tersebut merupakan seorang yang berketurunan daripada kaum India.

"Beliau merupakan anak angkat kepada ibu bapa berketurunan Cina," jelas jurucakap JPN.

Mengulas lanjut, beliau turut menyatakan berdasarkan peraturan sedia ada, ibu bapa angkat boleh menamakan anak angkat dengan nama selain nama asal dan dalam kes bukan Islam boleh mengikut nama keluarga angkatnya.

Terdahulu, MyKad yang tular di media sosial didakwa milik warga asing yang diberikan bertujuan untuk PRU-14.

Sumber : Sinar Online

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Isnin, 27 Februari 2017

KISAH RAKYAT : POLIS DIGELAR ANJING, MAKAN BURGER FREE


Aku melabuhkan punggung di atas batas batu di kaki lima 7-Eleven. Street food paling sedap kalau dinikmati di tempat ia disediakan; iaitu di tepi jalan. Kalau makan di tengah jalan, itu namanya gonjol. 

Sewaktu aku keluarkan bekas polisterin yang tertulis “DDS” daripada plastik, kelihatan sebuah kereta polis peronda menghampiri gerai beger di mana aku beli beger daging double special ni tadi.

“Alamak, awal pula hari ni. Selalu pukul 10 baru sampai. Tak siap lagi ni.” ujar si peniaga beger.

“OK. Kami pergi ronda dulu. Sekejap lagi kami datang balik” balas salah seorang abang polis di dalam peronda tersebut sebelum beredar.

Regular customer kot.

Macam lipas kudung peniaga beger tu siapkan tempahan polis-polis tadi. 2 beger daging, 2 beger ayam. Aku perasan dia sapu mentega lebih banyak daripada beger-beger dia buat sebelum ni. Tomato 2 potong, sayur berimbun, senang cerita segala ramuan lebih banyak daripada biasa.

5 minit kemudian, peronda tadi kembali lagi.

“Nah! Kirim salam pada dorang semua” kata peniaga beger itu sambil hulurkan beger ke tingkap kereta peronda yang terbuka luas.

Setelah peronda itu beredar, peniaga tadi sambung semula siapkan tempahan para pembeli yang sudah lama menunggu.

“Apa ni bang! Kenapa buat si anjing-anjing tu punya dulu? Siap abang buat dorang punya semua lebih. Dah la dorang tak bayar!” kata seorang pelanggan yang dari tadi menunggu di atas motorsikal, meluahkan ketidakpuashatiannya.

“Tu la pasal! Jangan bagi muka sangat!” tambah si pembonceng kepada pelanggan tadi.

“Korang pun nak macam dorang punya ke? Boleh. Aku belanja. Tak payah marah-marah.” respon si peniaga.

“Eh, tak payah, bang. Kitorang bukan kaki pow macam dorang”

“Dorang bukan pow aku. Dorang tolong aku je” si peniaga menidakkan tuduhan itu.

“Kalau bukan pow, tadi tu apa? Bayaran perlindungan?”

“MashaAllah! Apa korang merepek ni? Beger tadi tu bukan untuk doranglah. Bini aku sakit, dia dekat hospital. Kat rumah tak ada orang masak. So, beberapa hari ni aku minta tolong polis-polis tu hantarkan makanan kat anak-anak aku kat rumah.”

Jeng jeng jeng!

Terus berubah muka dua orang pelanggan tadi. Kalau aku jadi dorang, aku tak tunggu beger aku siap. Aku bayar, pastu terus naik motor, chow balik rumah, cebur muka dalam mangkuk tandas, lepas tu flush!

Lain kali jangan main serkap jarang. Jangan tuduh melulu. Apa yang kita nampak, mungkin hanya sebahagian daripada apa yang berlaku. Jadi, jangan cepat sangat buat kesimpulan, terutamanya kalau ia melibatkan perkara-perkara buruk.

Anggota-anggota polis tadi menjalankan tugas mereka dengan baik, menghulurkan bantuan kepada komuniti, tapi dituduh pula tidak berintegriti kerana memeras ugut. Malah, digelar anjing pula.

Bukan semua anggota PDRM tu Unit K9, tau!

Tak apa abang-abang polis. Selagi korang “Tegas , Adil dan Berhemah”, aku dan rakyat Malaysia akan doakan korang sentiasa dirahmati Allah.

Drama dah habis, aku pun bangkit dari tempat duduk. Terkejut aku tengok beger DDS aku tadi dah bertukar jadi popcorn. Bila masa aku beli bertih jagung, Tuhan je tahu.

Sumber : Kamarul Ariffin Nor Sadan

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Ahad, 19 Februari 2017

TUN MAHATHIR : " SAYA TUNGGU NAJIB HERET SAYA KE MAHKAMAH"


BALIK PULAU - Pengerusi Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohamad mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengheretnya ke muka pengadilan jika dakwaannya sebelum ini tidak betul.

Mahathir berkata, seseorang itu akan melenting jika tuduhan yang dilemparkan terhadapnya tidak benar sebaliknya Najib hanya berdiam diri.

Beliau berkata, sepatutnya Najib sedar rakyat kini mula mengetahui perbuatannya sehingga imej negara tercemar di mata dunia.

"Rakyat tahu, Najib mencuri wang rakyat dan kerajaan sehingga negara menanggung beban hutang yang begitu banyak. Saya hairan, dari dulu saya gelar dia pencuri, tetapi sehingga kini, dia tak pernah mengambil tindakan ke atas saya.

"Selalunya, jika orang tuduh kita perkara yang kita tidak buat, tentu kita marah dan ambil tindakan. Tetapi, Najib relaks saja. Saya tunggu Najib heret saya ke mahkamah kerana panggil dia pencuri (wang rakyat)," katanya ketika berucap di Program Bicara Perdana Bersama Tun Mahathir dihadapan kira-kira 500 hadirin di sini malam tadi.

Program itu turut dihadiri isterinya, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali, Pengerusi Penyelaras Keahlian Bersatu Pulau Pinang, Marzuki Yahya, Pengerusi PKR Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman dan Pengerusi DAP Pulau Pinang, Chow Kon Yeow.

Bekas Perdana Menteri itu mendakwa, Malaysia kini diambang kejatuhan di bawah pimpinan Najib.

"Adalah tugas Bersatu untuk pulihkan ekonomi negara dari terus dirosakkan Umno dan BN dibawah Najib. Saya rasa sedih untuk minta rakyat jangan sokong BN dan Umno lagi. Ini kerana, saya dahulu pun pemimpin kepada kedua-dua parti itu juga. Tetapi, Umno yang ada sekarang bukan seperti yang dahulu lagi.

"Umno tidak salah tetapi Najib guna Umno dan BN untuk lindungi tindakannya yang menyalahi undang-undang. Kepada yang masih sokong Umno, buang lah. Umno sudah dirosakkan. Dahulu memang kita sokong, tetapi kini tidak lagi. Jangan jual negara kerana disogokkan dengan dedak," katanya.

Dalam pada itu, Mahathir juga menyatakan perjuangan Bersatu yang ingin merampas pemerintahan negara bagi memulihkan semula ekonomi Malaysia di mata dunia.

"Hutang negara kini mencecah RM200 bilion. Saya yakin Najib tidak mampu nak bayar (hutang) balik. Sebab itu perjuangan kita (Bersatu) adalah untuk menyelamatkan negara. Jika tadbir negara, kita akan dapatkan semula wang yang diambil Najib.

"Kita akan dapatkan semula wang yang dibekukan di Singapura dan Amerika Syarikat. Saya harap rakyat buka mata dengan perjuangan kita ini. Perjuangan demi negara. Sekarang ini, rakyat nak mengaku kepada negara luar bahawa mereka dari Malaysia pun malu. Malu sebab ekonomi negara teruk," katanya.

Sambil menyifatkan dirinya ditipu, Mahathir memohon maaf kepada rakyat kerana memilih Najib sebagai Perdana Menteri bagi memimpin negara.

"Saya mohon maaf kerana saya yang menaikkan Najib sebagai Perdana Menteri. Saya ditipu. Sebenarnya dari dahulu saya kerap ditipu. Saya pun tak tahu bagaimana saya ditipu dengan memilih Najib," katanya.

Sumber : Sinar Online

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro

            

#PRKN3TanjongDatu: DA #JAMILAHANU MENANG BESAR, PARTI NYAMUK HILANG DEPOSIT


LUNDU - Calon Barisan Nasional (BN) Datuk Amar Jamilah Anu menewaskan calon Parti Reformasi Negeri Sarawak (STAR) Johnny Aput dan calon Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) Baru, Rapelson Richard Hamit dalam pertandingan tiga penjuru pada pilihan raya kecil (PRK) Tanjong Datu hari ini.

Keputusan diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya Hamsein Atar di Dewan Masyarakat Lundu di sini pada pukul 8 malam.

Jamilah menang dengan majoriti 6,443 undi apabila memperoleh 6,573 undi, manakala Johnny Aput memperoleh 108 undi dan Rapelson 130 undi.


Keputusan itu juga menyaksikan kedua-dua calon PBDS Baru dan STAR hilang deposit.

PRK Tanjong Datu diadakan susulan kematian penyandangnya, yang juga Ketua Menteri Sarawak kelima, Allahyarham Tan Sri Adenan Satem akibat komplikasi jantung pada 11 Jan lalu, di Pusat Jantung Sarawak, Kota Samarahan.

Bagi meneruskan kesinambungan pembangunan dan kebajikan rakyat yang dilaksanakan Adenan di kawasan itu, BN meletakkan Jamilah, yang merupakan balu Adenan sebagai calon.

PRN Sarawak ke-11 Mei lalu menyaksikan Adenan, 72, memperoleh 6,360 undi mengalahkan calon PKR, Jazolkipli Numan dengan majoriti 5,892 undi, yang hanya meraih 468 undi.

PKR awal-awal lagi mengumumkan tidak akan bertanding dalam pilihan raya kecil ini. 

Majoriti lebih besar yang diperoleh Jamilah boleh disimpulkan sebagai tanda kepercayaan penduduk Dun Tanjong Datu terhadap kebolehan dan kegigihan Jamilah untuk meneruskan wawasan serta legasi yang ditinggalkan oleh arwah suaminya khusus buat penduduk tempatan. 

Sumber : Bernama

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Khamis, 16 Februari 2017

#CMABGJO AKAN PASTIKAN PENTADBIRAN BEBAS RASUAH



LUNDU - Ketua Menteri Sarawak, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg berkata beliau amat serius dalam memastikan pentadbiran beliau bebas daripada sebarang bentuk rasuah.

"Saya sangat serius mengenai ikrar bebas rasuah yang kita (menteri kerajaan negeri dan menteri muda) buat di hadapan ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tetapi paling saya takut ialah Tuhan dan saya tidak akan benarkan rasuah berlaku dalam pentadbiran saya," katanya.

Abang Johari berucap pada majlis makan malam Tahun Baru Cina di sini malam ini yang dihadiri lebih 1,000 orang daripada pelbagai kaum.

Beliau berkata beliau akan memastikan semua menteri dan menteri muda beliau bersih dan berjanji yang beliau akan menjadi ketua menteri yang adil kepada semua kaum dan agama.

Beliau akan mengumumkan tidak lama lagi hala tuju baru ekonomi negeri yang akan memanfaat semua kaum di Sarawak, katanya.

Pada majlis tersebut, Abang Johari mengumumkan peruntukan RM6 juta bagi Sekolah Cina di Sarawak.

Beliau turut mengumumkan peruntukan RM300,000 untuk SJK Chung Hua Lundu bagi kerja-kerja baik pulih bangunan sekolah berkenaan. 

Sumber : Bernama

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Rabu, 15 Februari 2017

BUNUH PEMIMPIN GUNA RACUN : #KIMJONGNAM BUKAN YANG PERTAMA


Agensi perisikan Korea Selatan yakin ejen wanita Korea Utara membunuh abang tiri pemimpin yang dilakukan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), kelmarin.

Menurut Reuters, pegawai kanan kerajaan Korea Selatan, mereka diberi taklimat oleh agensi perisikan mengenai kematian Kim Jong-Nam, 46, dan agensi berkenaan yakin mangsa mati akibat racun.

Menurut mereka, pemimpin agung Korea Utara, Kim Jong-Un, sebelum ini sudah mengeluarkan arahan pembunuhan abangnya yang berkuatkuasa sepanjang masa, termasuk cubaan membunuh Jong-Nam yang gagal pada 2012.

Menurut agensi perisikan Korea Selatan itu, Jong-Nam tinggal dengan isteri keduanya di Macau di bawah perlindungan China dan dia juga dipercayai ada isteri dan anak lelaki di Beijing dan kerajaan China menyatakan akan melindungi keluarga Jong-Nam.

Associated Press (AP) melaporkan, polis sedang memeriksa rakaman CCTV kejadian itu KLIA dan bedah siasat mayat Jong-Nam dilakukan hari ini.

Menurut AP, seorang pegawai kanan kerajaan Malaysia berkata, Jong-Nam diserang di kawasan beli-belah lapangan terbang sebelum memasuki pemeriksaan imigresen untuk penerbangannya ke Macau.

Menurut pegawai itu, Jong-Nam yang meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Hospital Putrajaya, memberitahu anggota pasukan perubatan dia diserang dengan semburan kimia.

Sumber polis Malaysia menyatakan berdasarkan rakaman CCTV itu, sekurang-kurangnya seorang wanita terbabit dalam serangan terhadap Jong-Nam.

“Sehingga kini, berdasarkan rakaman CCTV itu, kami boleh mengesahkan seorang wanita,” kata sumber berkenaan.

Antara pembunuhan pemimpin yang menggunakan racun termasuk seorang rakyat Bulgaria yang tinggal dalam buangan di London, pemimpin Hamas pada 1997 dan Presiden Palestin Yasser Arafat.

- Racun pada hujung payung membunuh Georgy Markov, rakyat Bulgaria yang tinggal dalam buangan di London pada September 1978.

- Pada September 1997, ejen Israel yang menyamar sebagai kakitangan kerajaan Jordan meracun pemimpin Hamas Khaled Meshaal yang tinggal di sana. Namun ejen itu berjaya ditahan dan Israel terpaksa menyerahkan penawar racun berkenaan bagi pembebasan ejennya membolehkan Khaled terselamat selepas koma.

- Pada September 2004, penyokong Viktor Yushchenko, menuduh Russia meracun calon presiden Ukraine itu menggunakan dioxin bagi menghapuskan saingan terhadap calon sokongan Russia, Viktor Yanukovych. Namun, Yushchenko terselamat dan memenangi pilihan raya.

- Presiden Palestin, Yasser Arafat meninggal dunia di hospital tentera di Perancis pada 2004 tanpa diketahui puncanya dan selepas siasatan, pihak berkuasa Perancis menyatakan beliau diracun berikutan penemuan kadar radioaktif polonium yang tinggi pada barang peribadinya.

- Pada September 2004, aktivis hak asasi Indonesia, Munir Said Thalib, mati akibat keracunan arsenik ketika dalam penerbangan dari Jakarta ke Amsterdam. Seorang juruterbang mengaku membunuhnya untuk agensi perisikan Indonesia. Hukuman terhadapnya diketepikan Mahkamah Agung Indonesia pada Oktober 2006.

- Polonium digunakan bagi membunuh bekas perisik Russia Alexander Litvinenko pada November 2006 yang dimasukkan dalam minumannya di sebuah hotel di London, kejadian yang menegangkan hubungan Britain dengan Russia.

Sumber : myMetro

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Selasa, 14 Februari 2017

#PRKN3TanjongDatu : CALON PBDS BARU & STAR BAKAL HILANG WANG DEPOSIT


LUNDU - Persaingan berat sebelah yang menyaksikan Barisan Nasional (BN) mendominasi kempen pilihan raya kecil (PRK) DUN Tanjong Datu setakat ini memberi petanda awal dua calon parti pembangkang bakal hilang wang deposit masing-masing, menurut penganalisis politik.

Pensyarah kanan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) Prof. Madya Dr. Jeniri Amir berkata, undi pembangkang akan berpecah, sekali gus menyebabkan kedua-dua calon parti pembangkang hilang wang deposit.

Calon BN Datuk Amar Jamilah Anu, balu kepada bekas ketua menteri Sarawak Allahyarham Tan Sri Adenan Satem dicabar calon Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) Baru Rapelson Richard Hamit dan calon Parti Reformasi Negeri (Star) Johnny Aput.

Menurut Jeniri, kedua-dua calon pembangkang itu tidak memberi cabaran kuat kepada BN mungkin disebabkan kekurangan dana untuk berkempen.

"Selain itu, isu yang mereka bawa juga tidak relevan dalam PRK kali ini dan mereka juga menyedari bahawa adalah mustahil untuk mereka menang," katanya.

Menurut Jeniri lagi, pengumuman projek bekalan air paip untuk DUN Tanjong Datu dan Tasik Biru bernilai RM129 juta oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak serta lebih 800 projek bernilai RM1.3 bilion di Tanjong Datu oleh Adenan sebelum ini, turut mendorong pengundi memberi kemenangan kepada BN.

"Bagi saya kemenangan akan memihak kepada BN kerana penyertaan parti lawan bagi saya hanya menyemarakkan demokrasi...dari awal sudah tahu bahawa peluang untuk calon pembangkang menang amat tipis.

"Di samping itu, sentimen simpati, kenangan indah, balunya mewakili Adenan, dan sentimen ini akan diterjemahkan dalam bentuk undi," katanya.

Bagaimanapun katanya, jentera BN tidak harus leka walaupun pembangkang tidak ada poster kerana mereka sebenarnya bergerak senyap dari rumah ke rumah. Katanya, kalau berdasarkan mana-mana pilihan raya yang bersandarkan sentimen simpati, rekod lepas dan terbaru jelas boleh membantu.

Bagaimanapun, menurut Jeniri adalah mustahil bagi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mencapai peratusan pengundian 75 peratus pada PRK kali ini.

"Peratusan yang disasarkan oleh SPR itu adalah terlalu tinggi untuk dicapai dalam sesuatu pilihan raya kecil," katanya.

Jeniri berkata, jentera BN perlu meningkatkan lagi momentum kempennya sepanjang baki empat hari berkempen (sehingga tengah malam 17 Feb), manakala media massa termasuk media sosial harus memainkan peranan untuk mengajak pengundi keluar beramai-ramai untuk mengundi pada 18 Feb ini.

Sementara itu, seorang lagi pensyarah kanan Unimas Prof. Madya Dr. Ahi Sarok percaya kedua-dua calon pembangkang akan hilang wang deposit.

"Kedua-duanya dari luar daerah Lundu, iaitu dari daerah Serian dan sudah tentu mereka tidak mendapat sokonan pengundi di Tanjong Datu.

"Kerusi Tanjong Datu merupakan kubu kuat BN dan calon BN akan mendapat undi simpati, lawatan oleh menteri-menteri persekutuan sudah tentu mempengaruhi pengundi untuk mengundi calon BN," tambahnya. 

Sumber : BERNAMA

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

#PRKN3TanjongDatu : KERAJAAN BN SENTIASA BERUSAHA BANTU RAKYAT


LUNDU - Kerajaan Barisan Nasional (BN) sentiasa berusaha membantu semua rakyat termasuk penduduk di luar bandar.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hamzah Zainudin berkata, kerajaan akan membantu tanpa mengira sejauh mana sekali pun mereka berada walau di kampung-kampung.

"Kerajaan BN telah melakukan semua yang terbaik untuk rakyat seperti menyediakan kemudahan kesihatan hanya mengenakan bayaran RM1 yang tidak ada di tempat lain dan bermacam-macam lagi bantuan.

"Alhamdulillah, penduduk di Tanjong Datu nampaknya menghargai sumbangan itu apabila menunjukkan tanda sokongan padu kepada BN," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Keusahawanan dan Kepenggunaan Lundu 2017 di sini, hari ini.

Sehubungan itu, Hamzah meminta penduduk Tanjong Datu agar menolak calon pembangkang dengan mengundi Puan Sri Jamilah Anu pada hari pengundian, Sabtu ini.

Sumber : Utusan Online

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

#PRKN3TanjongDatu : RASA HORMAT TERHADAP ARWAH "TOK NAN", NENEK 84 TAHUN AKAN TURUN MENGUNDI BN


LUNDU - Keuzuran bukan penghalang bagi seorang wanita warga emas untuk menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Tanjong Datu, Sabtu ini.

Baina Bihim, 84, kini terlantar di atas katil di rumahnya di Kampung Stunggang Melayu di sini, setelah kedua-dua belah kakinya tidak lagi dapat digerakkan.

Menurut Baina, anaknya sentiasa meletakkan makanan di atas meja bersebelahan katilnya sebelum keluar bekerja kerana dia tidak mampu berjalan ke dapur untuk mengambilnya dan tiada ahli keluarga lain berada di kediamannya pada waktu siang.

“Saya memang tidak dapat lagi berjalan tetapi ia bukan alasan untuk tidak keluar mengundi.

“Saya telah mengundi sejak berusia 21 tahun dan hanya dua kali sahaja tidak dapat menunaikan tanggungjawab itu. Namun, saya memerlukan bantuan untuk dibawa ke tempat mengundi nanti,” katanya ketika ditemui di rumahnya semalam.

Baina menambah, dia amat menghormati Allahyarham Tan Sri Adenan Satem dan yakin balunya, Puan Sri Jamilah Anu dapat mempertahankan kerusi disandang arwah suaminya itu untuk mewakili rakyat di DUN Tanjong Datu dengan baik.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Wanita Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Ranting Kampung Stunggang Melayu, Malia Sapli, 52, berkata, pihaknya akan menyediakan kenderaan serta kerusi roda untuk membawa Baina dan seorang lagi warga emas di Kampung Stunggang Melayu ke pusat pengundian.

“Kita mahu memastikan lebih 1,000 pengundi dari Kampung Stunggang Melayu dapat menunaikan tanggungjawab memilih wakil rakyat mereka,” jelasnya ketika ditemui semasa mengunjungi Baina di rumahnya.

Sumber : Utusan Online

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Isnin, 13 Februari 2017

JAWATAN PRESIDEN FAM : #TMJ VS KETUA PENERANGAN UMNO


TUNKU Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim disahkan akan bertanding jawatan presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) pada Kongres ke-53, 25 Mac depan.

Perkara itu diumumkan oleh Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin, dalam sidang media di Wisma FAM, Kelana Jaya, sebentar tadi.‎

Itu bermakna, Tunku Ismail bakal menentang Tan Sri Annuar Musa dalam Kongres tersebut selepas dua lain calon iaitu Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin serta Pengerusi Jawatankuasa Integriti FAM, Tan Sri Aseh Che Mat tidak mengesahkan pencalonan selepas ia ditutup pada pukul 5.30 petang ini.

Hamidin bagaimanapun berkata, kedua-dua calon yang sah bertanding masih boleh menarik diri sehingga kongres tersebut berlangsung.

Sementara itu, empat calon sah bertanding jawatan Timbalan Presiden FAM, sembilan calon Naib Presiden FAM, 17 calon Exco (lelaki) dan tujuh calon Exco (wanita).

Sumber : Sinar Online

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro




            

#PRKN3TanjongDatu : RAMAI-RAMAI KELUAR MENGUNDI TANDA SAYANG KEPADA "TOK NAN"


LUNDU: Semua pengundi diminta menunaikan tanggungjawab mereka pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Tanjong Datu pada 18 Februari ini sebagai tanda sayang serta kagum dengan kepimpinan penyandangnya yang juga bekas Ketua Menteri Allahyarham Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem (Tok Nan).

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata ia juga sebagai tanda sokongan kepada balu Allahyarham iaitu Datuk Amar Jamilah Anu sebagai calon Barisan Nasional (BN).

Pengundi di Tanjong Datu ujarnya perlu menggunakan hak mereka memilih pemimpin untuk masa depan lebih baik.

Beliau juga mahu peratusan jumlah pengundi pada PRK Tanjong Datu lebih tinggi berbanding ketika Pilihan Raya Negeri Ke-11 (PRN11) lalu.

“Saya meminta semua pengundi di Tanjong Datu keluar awal, beramai-ramai pada 18 hari bulan (ini) dan pastikan setiap pengundi Tanjong Datu sama ada di kawasan ini atau luar turun mengundi,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menghadiri Majlis Pemimpin Bersama RELA (Jabatan Sukarelawan Malaysia) Daerah Lundu di Dewan Masyarakat Lundu di sini semalam.

Majlis itu turut dihadiri Ketua Menteri Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg serta beberapa menteri kabinet persekutuan dan negeri yang lain.

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro

            

#PRKN3TanjongDatu : CALON PBDS BARU MERUPAKAN PENERIMA BANTUAN JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT


Calon PBDSB ini merupakan penerima bantuan bulanan daripada k’jaan di bawah JKM: Rohani

LUNDU: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim terkilan dengan calon Parti Bansa Dayak Sarawak Baru (PBDSB) Rapelson Richard Hamit yang bertanding menentang Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Tanjong Datu.

Rohani berkata calon PBDSB ini merupakan penerima bantuan bulanan daripada kerajaan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

“Kita tidak menghalang mana-mana individu untuk menjadi calon tetapi secara peribadi saya amat terkilan apabila calon ini bertanding melawan BN sedangkan beliau merupakan penerima bantuan bulanan daripada kerajaan.

“Justeru, suka saya menasihati para pengundi di Tanjong Datu ini supaya membuat penilaian yang tepat pada hari pengundian 18 Februari ini dengan memilih calon kita daripada BN,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Program Suara Anda Tanggungjawab Utama (SATU) Peringkat Daerah Lundu di Dewan Masyarakat Lundu di sini semalam.

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Sabtu, 11 Februari 2017

#PRKN3TanjongDatu : BAPA MERTUA CALON PBDS BARU KESAL MENANTU BERTANDING MELAWAN CALON BN


LUNDU: Bapa mentua calon Parti Bansa Dayak Sarawak Baharu (PBDS), Rapelson Richard Hamit, terkilan dengan tindakan menantunya itu bertanding di kawasan Tanjong Datu. 

Galau Nyalih, 55, berkata beliau hanya mengetahui Rapelson akan bertanding menentang Barisan Nasional (BN) pada saat akhir menjelang hari penamaan calon. 

Tuai Rumah Kampung Temelan Dayak itu berkata, beliau tidak kisah jika Rapelson bertanding di tempat lain. 

"Tetapi yang saya kesalkan ialah dia bertanding sebagai pembangkang di Tanjong Datu. Saya tinggal dalam kawasan Tanjong Datu dan sudah banyak menerima pelbagai kemudahan daripada kerajaan. 

"Tambahan pula saya ahli Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) dan menjadi ketua masyarakat di kampung saya," katanya. 

Galau berkata, jika mengetahui hasrat menantunya itu dari awal beliau pasti sedaya upaya menghalangnya daripada bertanding. 

"Ya, ...ini memang hal politik dan dia bebas bertanding, tetapi tempatnya tidak sesuai kerana kami yang tinggal di kawasan Tanjong Datu ini masih rasa terkesan dengan kematian Tok Nan (Allahyarham Tan Sri Adenan Satem) yang begitu banyak jasanya kepada kami penduduk di sini," katanya sambil memaklumkan menantunya itu bukan berasal dari Tanjong Datu.

Sumber : BHarian Online

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Isnin, 6 Februari 2017

#PRKN3TanjongDatu : BN AKAN KEMPEN GUNA KAEDAH MULTIMEDIA


Barisan Nasional akan menggunakan kempen kaedah multimedia seperti yang pernah dilakukan semasa Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kuala Kangsar bagi membantu calonnya dalam PRK Tanjong Datu, Datuk Amar Jamilah Anu, yang masih dalam tempoh edah.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata antara kaedah yang akan digunakan termasuklah penggunaan multimedia bagi mendekati pengundi di kawasan itu.

"Kita akan mengikut acuan kempen di Kuala Kangsar. Calon BN tidak akan keluar, sebaliknya kita guna pendekatan mutimedia dan bahan-bahan cetak," katanya.

Beliau berkata perkara itu telah dirujuk kepada Mufti Sarawak Datuk Kipli Yassin dan bekas Mufti Perlis Datuk Dr Juanda Jaya bagi mendapatkan pandangan mereka untuk mengelakkan sebarang pelanggaran syarak.

PRK DUN Tanjong Datu menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara calon BN, Jamilah yang juga balu bekas Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem, Rapelson Richard Hamit daripada Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) Baru dan Johnny Aput daripada Parti Reformasi Negeri (Star).

Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan 12 Feb ini sebagai pengundian awal dan 18 Feb sebagai tarikh mengundi.

Ahmad Zahid juga berharap pengundi di kawasan itu akan meneruskan sokongan kepada BN dan memberi kepercayaan kepada Jamilah, 61, untuk mempertahankan kerusi yang pernah disandang oleh suaminya.

Katanya selain itu, rakyat Sarawak juga perlu memastikan kemenangan calon BN bagi membolehkan kepimpinan baharu Ketua Menteri Sarawak Datuk Amar Abang Johari Tun Openg untuk meneruskan usaha membawa pelbagai pembangunan bagi manfaat penduduk kawasan itu seperti harapan allahyarham Adenan ketika menjadi wakil rakyat di situ.

PRK Tanjong Datu diadakan susulan kematian penyandang Allahyarham Adenan pada 11 Jan lalu akibat komplikasi jantung.

Sumber : Bernama

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

Ahad, 5 Februari 2017

#PRKN3TanjongDatu : STRATEGI BN UNTUK MENANG BERGAYA DIDEDAH !!!



Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) akan memfokuskan usaha untuk meningkatkan peratusan pemilih keluar mengundi, khususnya anggota parti itu, pada pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri Tanjong Datu pada 18 Feb ini.

Pemangku Ketua PBB Cawangan Tanjong Datu, Abu Seman Karim berkata tiga strategi telah dirangka untuk tujuan berkenaan iaitu kempen dari rumah ke rumah, pemasangan poster dan bendera serta program ceramah di 15 daerah mengundi.

Beliau berkata semua anggota PBB cawangan itu termasuk daripada sayap Pemuda dan digerakkan di semua 37 cawangan dalam PBB Tanjong Datu untuk tujuan itu.

Abu Seman berkata demikian dalam sidang media selepas mesyuarat bersama Anggota Jawatankuasa Cawangan PBB Tanjong Datu di sini, hari ini.

Beliau berkata bahan kempen akan diedar mulai esok, manakala kerja memasang poster dijangka bermula Selasa.

Sumber : BERNAMA

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro

            

Sabtu, 4 Februari 2017

#PRKN3TanjongDatu : STAR & PBDS BARU HANYA MAHU PUBLISITI


Sememangnya diakui adanya pertandingan pada PRK N3 Tanjong Datu adalah merupakan salah satu proses pilihanraya.

Cuma bila melihat lawan BN iaitu parti STAR dan PBDS Baru seolah-olah dilihat ianya hanya untuk mempromosikan kedua-dua parti ini yang mana semua mengetahui kedua parti ini diumpamakan "Hidup Segan, Mati Tak Mahu".

Mengapa mereka memilih Pilihanraya ini untuk muncul? Kenapa sewaktu PRN lepas STAR menarik diri dan PBDS Baru langsung tidak muncul di Dun Tanjong Datu?

Bisik-bisik dari penyokong mereka mengatakan PRK ini adalah merupakan tempat untuk parti mereka terkenal. Sifirnya mudah. Dengan bertanding di PRK ini, segala media, dari media cetak, elektronik dan sosial akan memfokuskan pada cerita PRK ini dan secara tidak langsung mempromosikan parti mereka secara PERCUMA.

Mereka tahu, bukan senang mahu menang di PRK ini dan mereka sedar peluang untuk kehilangan wang deposit amatlah tinggi memandangkan mereka akan menentang bukan  sahaja calon BN, mereka menentang balu Arwah CM Tok Nan.

Kita lihat sahaja apa strategi kedua parti ini untuk kempen mereka. Untung sabut, dapatlah mereka barang seundi dua. Untung batu, langsung tak ada undi.

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro

            

Rabu, 1 Februari 2017

#PRKN3TanjongDatu : ABDUL AZIZ MENYOKONG PENUH PEMILIHAN JAMILAH


Aziz Anggap Pencalonan Bondanya Sebagai Calon BN PRK Tanjung Datu Satu Penghargaan

Anak lelaki sulung Allahyarham Tan Sri Haji Adenan Satem; Abdul Aziz Adenan mengganggap pemilihan Bondanya, Puan Sri Jamilah Anu sebagai calon Barisan Nasional (BN) PRK Tanjung Datu sebagai satu penghargaan kepada arwah bapanya dalam usaha membangunkan kawasan tersebut.

Aziz, 45-tahun, juga menganggap keputusan tersebut adalah keputusan yang terbaik dalam menyinambungankan legasi kepemimpinan Allahyarham ayahnya.

Beliau, yang sebelum ini yang turut disebut-sebutkan berpotensi menjadi calon juga tidak sedikit pun merasa kecewa kerana tidak terpilih, malah menyokong penuh pencalonan ibu tirinya.

Katanya lagi, sesiapa pun di antara mereka yang akan terpilih sudah pastinya menjadi penyambung legasi arwah ayahnya maka, tiada timbul isu rasa kecewa apabila tidak terpilih kerana ia adalah keputusan pucuk pimpinan dan akar umbi. 

C&P : FB Salfian Nawawi
            

Jumaat, 27 Januari 2017

"TUNGGULAH" : SOUND KP #SPRM KEPADA AHLI POLITIK RASUAH


PETALING JAYA: Ahli politik yang terbabit dengan rasuah tidak akan terlepas daripada dikenakan tindakan, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Dzulkifli Ahmad memberi amaran.

Dalam satu temu bual secara langsung di televisyen pada Khamis, Dzulkifli berkata, beliau pernah menegaskan bahawa tindakan akan diambil ke atas sesiapa sahaja yang mengamalkan rasuah, termasuklah ahli-ahli politik tanpa mengira pangkat.

"Pada hari ke-100 saya sebagai ketua SPRM, saya menyatakan bahawa saya tidak akan berhenti daripada mengambil tindakan ke atas ahli-ahli politik.

"Malam ini, saya ingin katakan kepada ahli politik yang terlibat dengan rasuah, 'tunggulah'," katanya.

Dzulkifli berkata, SPRM tidak bimbang dengan 'individu-individu dilindungi' yang melakukan rasuah sistemik.

"Tidak timbul isu mereka dilindungi, saya boleh jamin bahawa semua mereka yang melakukan rasuah tidak akan dibiarkan. Saya akan mengambil tindakan terhadap mereka tanpa rasa takut atau pilih kasih," tegas beliau.

Dzulkifli, bagaimanapun, berkata SPRM mempunyai keterbatasannya sendiri.

"Kita hanya ada 2,900 anggota dan pegawai dalam SPRM, di mana hanya 900 orang melaksanakan tugas penguatkuasaan undang-undang, manakala selebihnya, antara lain berada di jabatan pencegahan dan pendidikan.

"Selain itu bajet juga telah dipotong dan ia berada pada tahap paling rendah sejak 2013," katanya.

Dzulkifli, bagaimanapun berkata beliau tidak akan membenarkan keterbatasan ini untuk menghalang mereka daripada menjalankan kewajipannya.


Sumber : MStar Online

            

Rabu, 25 Januari 2017

IKRAR BEBAS RASUAH : PERKARA PERTAMA DILAKUKAN OLEH CM ABANG JO


KUCHING: Ketua Menteri Sarawak, Datuk Amar Abang Abdul Rahman Zohari Openg hari ini mengetuai sembilan menteri dan 18 menteri muda negeri melafaz dan menandatangani ikrar bebas rasuah.

Majlis disaksikan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Dzulkifli Ahmad dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low Seng Kwan.

Selesai majlis itu Abang Johari mempengerusikan mesyuarat kabinetnya yang pertama di Wisma Bapa Malaysia di sini.

– BERNAMA