Khamis, 19 Mac 2015

VIDEO INSIDE : MALAYSIAKINI CARI PASAL SAMA ADENAN SATEM




Sebut sahaja pasal portal MalaysiaKini, kita sudah tahu portal ini merupakan portal yang suka MEMUTARBELITKAN kenyataan seseorang. Ramai dah terkena dengan putar belit portal ini termasuklah YAB Perdana Menteri sendiri.

Semalam, portal Malaysiakini telah mengeluarkan satu artikel yang bertajuk Oil royalty talks have failed, Adenan confirms.


Oil royalty talks have failed, Adenan confirms


Sarawak Chief Minister Adenan Satem confirmed today that negotiations between the state and Petronas over Sarawak’s request to increase its oil royalty payment from five percent to 20 percent have failed. [Klik Sini]

Kenyataan sebenar YAB Ketua Menteri Sarawak

JANJI YAB CM TUNTUT ROYALTI


Kuching: Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem, memberi jaminan kerajaan negeri tidak akan menghentikan rundingan untuk mendapatkan kenaikan royalti minyak dan gas sehingga keputusan positif diperolehi. 



Beliau berkata, tuntutan itu wajar kerana rakyat Sarawak berhak menikmati wang hasil bumi itu untuk meningkatkan taraf hidup setanding penduduk negeri lain. 


Bagaimanapun katanya, beliau tidak mampu untuk mendesak Kerajaan Pusat supaya mempertimbangkan kenaikan royalti daripada lima peratus kepada 20 peratus itu tanpa sokongan padu rakyat. 

"Sokongan yang saya maksudkan bukan hanya pada waktu pilihanraya sahaja, tetapi sokongan sepanjang masa terutamanya dalam isu tuntutan royalti ini. 

"Dengan adanya sokongan padu segenap lapisan rakyat tanpa mengira fahaman politik, suara saya akan lebih didengari oleh Kerajaan Pusat dan PETRONAS," katanya. 

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Persidangan Pekebun Kecil dan Usahawan Komoditi Kebangsaan, di sini, semalam. 

Turut hadir, Timbalannya, Tan Sri Alfred Jabu Numpang dan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Amar Douglas Uggah Embas. 

Adenan berkata, Sarawak menuntut kenaikan royalti itu untuk memastikan kemudahan infrastruktur yang lebih sempurna dapat disediakan untuk rakyat. 

"Kita mengutamakan penyediaan kemudahan asas seperti jalan raya, bekalan elektrik dan air untuk rakyat khususnya di kawasan luar bandar. 

"Selepas semua kemudahan itu disediakan di semua kawasan luar bandar, barulah kita memikirkan pembangunan yang lain. Kemudahan infrastruktur ini dapat kita sediakan dengan lebih baik jika kita mendapat penambahan royalti minyak dan gas," katanya. 

Katanya lagi, apabila pembangunan infrastuktur antara luar bandar dan bandar diseimbangkan, hasrat untuk mengurangkan penghijrahan penduduk akan dapat dikurangkan. 

"Penghijrahan penduduk dari luar bandar berlaku kerana mereka mahu mencari peluang kehidupan yang lebih baik di bandar. 

"Sebab itu saya merayu supaya diberi peluang kerana dengan mandat serta sokongan saya akan lebih keupayaan untuk memantapkan pembangunan negeri selain meneruskan rundingan dengan PETRONAS " katanya.






YAB KETUA MENTERI SARAWAK JELAS MENYATAKAN BAHAWA RUNDINGAN INI BELUM BERJAYA DAN BUKANNYA GAGAL SEPERTI YANG DIPUTARBELITKAN OLEH MALAYSIAKINI. DENGAR BAIK-BAIK PANTUN YAB KETUA MENTERI SARAWAK

NYIUR GADING PUNCAK MAHLIGAI
SAYANG KETUPAT BERISI INTI
HANCUR DAGING TULANG BERCERAI
BELUM DAPAT BELUM BERHENTI

YAB KETUA MENTERI SARAWAK TIDAK AKAN BERHENTI MEMPERJUANGKAN RUNDINGAN DENGAN PETRONAS.
            

0 ulasan:

Catat Ulasan