Khamis, 22 Jun 2017

CUKAI PELANCONGAN : SARAWAK SETUJU BERSYARAT


Hasil kutipan Cukai Pelancongan yang diperuntukkan untuk Sarawak harus disalurkan terus kepada kerajaan negeri bukan menerusi agensi atau cara lain jika ia dikuatkuasakan.

Menteri Pelancongan, Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah (gambar) berkata hasil kutipan cukai itu akan dibahagikan kepada tiga wilayah iaitu Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia.

“Saya melihat ini sebagai satu cara yang boleh juga membawa kebaikan kepada Sarawak dari segi mempromosikan pelancongan.

“Namun dalam pertemuan Ketua Menteri (Datuk Amar Abang Johari Tun Openg) dengan Perdana Menteri baru-baru ini , beliau mahu pembahagian untuk Sarawak disalur terus kepada kerajaan negeri tidak melalui agensi atau cara lain,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Beliau memberitahu pelaksanaan Cukai Pelancongan yang dijadual berkuatkuasa 1 Julai ini telah dibincangkan pada mesyuarat Kabinet negeri berlangsung pada sebelah paginya.

Menurut Abdul Karim, Sarawak turut dimaklumkan iaitu pelancong atau rakyat tempatan dikecualikan dikenakan cukai pelancongan jika menginap di hotel tiga bintang dan ke bawah.

Bagaimanapun ujarnya masih terdapat beberapa perkara perlu diperhalusi antara kerajaan negeri dan kerajaan pusat .

“Jadi saya melihat ini sebagai situasi ‘menang-menang’ untuk kerajaan negeri dan kerajaan pusat,” katanya.

Sumber : Utusan Borneo

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

1 ulasan:

  1. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
    senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya 1 allah suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

    BalasPadam