Isnin, 2 Mei 2016

BAHANA PRN SARAWAK : AKAN BERAKHIRKAH HUBUNGAN DAP DAN PKR


Tidak seperti pilihanraya-pilihanraya yang sudah, Pilihanraya Negeri Sarawak Ke 11 ini begitu banyak dugaan terhadap pembangkang. Pelbagai masalah yang dihadapi mereka yang setiap satunya seperti tiada jalan penyelesaian.

Belumpun selesai dengan masalah PAS yang meninggalkan Pakatan Rakyat tetapi masih membentuk kerajaan di Selangor, mereka terpaksa menghadapi populariti CM Adenan di Sarawak. DAP sendiri mengakui populariti CM Adenan boleh menjejaskan peluang mereka pada PRN Sarawak termasuklah menggoyangkan kerusi-kerusi yang mereka ada.

Bila menjelmanya PRN Sarawak, timbul pula masalah pembahagian kerusi antara mereka. Rakyat yang menyokong Pakatan Harapan terpinga-pinga apa yang berlaku antara 2 parti teras dalam Pakatan Harapan iaitu PKR dan PAS. Perdebatan mulut antara mereka berlarutan walaupun tinggal 5 hari lagi untuk hari pengundian. Masing-masing menyalahkan satu sama lain sehinggakan mereka langsung tidak fokus berkempen untuk PRN Sarawak.

Memetik kenyataaan yang dikeluarkan oleh Malaysiakini, Lim Guan Eng mendakwa Azmin Ali dan beliau telah menandatangani perjanjian rundingan kerusi dan menyalahkan Azmin Ali yang melanggar perjanjian. Dalam portal yang sama, Nurul Izzah pula mempertahankan Azmin Ali dengan mengatakan laporan tersebut tidak tepat.

Azmin hanya menanda tangani senarai pada 7 April 2016 dan 'secara prinsipnya' seperti yang dilakukan oleh wakil DAP, menandakan ia belum dimuktamadkan. Selepas itu, ada mesyuarat lain dan rundingan selanjutnya berlangsung. Parti kemudiannya memberi kepercayaan kepada Azmin untuk menyelesaikan isu-isu tersebut dengan pimpinan negeri kita di Sarawak. Komunikasi selanjutnya berterusan dengan DAP sehingga malam sebelum hari penamaan calon, namun malangnya, tidak berjaya. Oleh itu, tidak sepatutnya ada rundingan lanjut tentang pemungkiran perjanjian seperti itu" - Nurul Izzah, Malaysiakini

PEMBANGKANG MEMANG DIPERLUKAN UNTUK MEMAINKAN PERANAN "CHECK & BALANCE" KEPADA KERAJAAN. TETAPI KALAU PEMBANGKANG SEBEGINILAH YANG DIHARAPKAN UNTUK MEMBAWA SUARA RAKYAT SARAWAK KE DEWAN, MINTA DIJAUHKAN. PERKARA SEKECIL BEGINI PUN TIDAK BOLEH DISELESAIKAN INIKAN PULA HENDAK MENJADI PEMBANGKANG YANG BAIK, APATAH LAGI KALAU NAK DIHARAPKAN MENJADI KERAJAAN.

GOOGLE SAHAJA MASALAH KERAJAAN CAMPURAN MEREKA DI PULAU PINANG DAN SELANGOR, MAKA AKAN MUNCULLAH KISAH PERTELAGAHAN DALAMAN. SENANG CERITA PEMBANGKANG YANG MENAMAKAN DIRI MEREKA PAKATAN HARAPAN MEMANG TIADA HARAPAN UNTUK BEKERJA BERSAMA.

RAKYAT SARAWAK PUNYA PILIHAN. SAMAADA MEMILIH BARISAN NASIONAL YANG DIPIMPIN OLEH CM ADENAN YANG TELAH TERBUKTI SELAMA LEBIH KURANG 2 TAHUN MEMIMPIN TELAH MEMPERKENALKAN PELBAGAI INISIATIF YANG MENGUNTUNGKAN RAKYAT.

ATAUPUN MEMILIH PAKATAN HARAPAN YANG TIADA HARAPAN BERSAMA. BELUM MEMERINTAH SUDAH CACA MARBA.

@ Sent From Samsung Note III
Wechat : sarawakguerreiro
            

0 ulasan:

Catat Ulasan